sexta-feira, agosto 05, 2005

Wegens omstandigheden gesloten


Op 3voor12 een mistroostig makend verhaal over sluitende platenwinkels (zie ook hier), en het is als met tijdschriften en kranten - de val is enkel in snelheid te verminderen, maar niet te stoppen. Zoals er waarschijnlijk (wishful thinking) geen tijd zal aanbreken dat er helemaal geen papieren kranten of tijdschriften zullen zijn, zo zal de platenwinkel ook nog wel even blijven bestaan. Maar je moet ze op een gegeven moment wel met een vergrootglas gaan zoeken.
Doodjammer natuurlijk. Platenwinkels voelen als een natuurlijke habitat (bij mij thuis kun je haast geen kast opentrekken, of er liggen cd's of vinylplaten in), de verwachtingsvolle spanning is gesublimeerde sinterklaasavond. Op de Subjectivistensite las ik ooit de bekentenis dat die spanning op de blaas sloeg - zeker als Die Ene plaat (bij vinyl is de emotie groter, maar kan ook bij cd's) ineens in het schap stond.

Ik vrees voor een belangrijke dagbesteding - ik houd van stedenbezoek, vooral als er fijne platenwinkels zijn (Londen, Rotterdam, Los Angeles, Antwerpen - ik las laatst dat je ook in Düsseldorf fijne plaatjes kunt scoren) - iets wat mijn gezelschap lang niet altijd op prijs stelt overigens, maar dit terzijde. Platen kopen is voor mij inmiddels toegeven aan een verslaving, zeker als meer platen hebt dan je ooit in een leven zal kunnen luisteren. Maar iedere plaat leidt weer tot een andere, vanwege discografie, vanwege invloeden, vanwege pas ontsloten genres en stijlen. Lekker graven, vieze vingers krijgen, voorluisteren, met een vol tasje de winkel verlaten, thuis de schatten uitspreiden. En plannen maken voor de volgende jacht. Deze romantiek zal snuffelen in de iTunes Music Store of andere webwinkels (om over Soulseeken helemaal te zwijgen) nooit krijgen.

Ga ik het nog meemaken dat ik een andere hobby moet zoeken - hoe gaat het bijvoorbeeld met winkels in visgerei? Schijnen ook hordes enthousiastelingen te trekken.

Wat zijn platenwinkels die ik/we in ieder geval nog moet(en) bezoeken, voor het te laat is?

Tien Favo Platenwinkels (in willekeurige volgorde)

1. Amoeba Music - Los Angeles
2. Sounds - Venlo
3. Concerto - Amsterdam
4. Killa Cutz - Amsterdam
5. Kids Love Wax - Amsterdam
6. HMV - Londen
7. Zoom - Maastricht
8. Demon Fuzz - Rotterdam
9. Vinyl Recordshop - Antwerpen
X. FNAC - Parijs

6 Comments:

Blogger Nicole said...

Idee: platenzaken moeten naast hun vaste land zaak ook een webstore opzetten. Het kost dan wel wat geld aan het betalen van medewerkers, maar misschien komt er met dank aan een webstore ook weer wat meer geld in het laatje. (?)

Anyway... Mijn favo tien platenzaken.

- Concerto, Amsterdam
- Virgin (Tottenham Court Road), London
- Kroese, Arnhem
- Select-a-disc, London
- Eentje in Brussel (ik weet de naam zo even niet meer)
- Rough Trade, London
- Piccadilly Records, Manchester (ik ben nog nooit in de winkel zelf geweest, maar hun webstore is amazing. ben een groot fan!)
- Phonica Records, London
- Sister Ray, London
- Platenworm, Groningen (rip)

4:16 PM  
Blogger Manic Inventor said...

ik ken de aandoening :) die vermindert slechts in hevigheid als het geld op is maar dat is bijn nooit het geval en indien wel is het orgasme daarna nog vele malen heviger. ik mag zelfs niet in een stad komen want mijn platenwinkelorgaan is niet te onderdrukken.

9:50 AM  
Anonymous Anônimo said...

Waar in Antwerpen zit die Vinyl Recordshop? (Aangezien ik daar aan het einde van de week nog kort zit en ik normaal alleen de Bilbo vind)

8:34 AM  
Blogger Guuzbourg said...

@Henk:
Vinyl Recordshop
Aalmoezenierstraat 27
2000 Antwerpen
03/213 00 59

8:55 AM  
Blogger Nicole said...

@ Henk
Hier nog een fijn Antwerpen planneke.

http://www.nicoleblommers.nl/image/planneke.gif

Kan zijn dat enkele (platen)zaken al verdwenen zijn, want planneke is 2 jaar oud. Vinyl Shop staat er alleen niet bij.

11:22 AM  
Anonymous Anônimo said...

Mijn dank is groot!!

7:00 PM  

Postar um comentário

<< Home