sexta-feira, abril 13, 2012

Interview Sander van de Pavert/Lucky TV

(eerder verschenen in Nieuwe Revu, maart 2012)

Lucky TV

Door Guuz Hoogaerts
Fotografie Paul Levitton

De koningin naakt, de kroonprins met een enorme peniskoker. Het is Sander van de Pavert, maker van de Lucky TV-filmpjes in DWDD, wel toevertrouwd om de tongen nog wat losser te krijgen als er discussie is over het koningshuis. De pestkop reageert.

Jij dacht natuurlijk: De Wereld Draait Door komt terug van een winterstop, laat ik er eens flink hard invliegen.
‘De ervaring heeft inmiddels geleerd dat als ik de koningin of Willem-Alexander en Máxima in een filmpje gebruik, er afkeurende reacties komen van oranjegezinde Nederlanders. De aanleiding was de tweet van Geert Wilders over de zogenaamd ongepaste kleding van de koningin toen ze tijdens een staatsbezoek een moskee bezocht in Abu Dhabi. In mijn filmpje liet ik zogenaamd beelden zien van een staatsbezoek aan Papoea Nieuw Guinea, waarin de koninklijke familie zich ook aanpast aan de lokale kledingvoorschriften. Dat er zoveel reacties zouden komen, had ik niet verwacht. Nou ja, ik wist wel dat er wat stond te gebeuren toen een half uur na uitzending het ANP en andere media bij mij aan de telefoon hingen. Maar eerlijk gezegd houd ik er nooit rekening mee wat er kan gebeuren als ik een filmpje maak. Ik weet van tevoren ook niet wat ik ga doen. Dat ontstaat gedurende de dag.’

Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jou eruit?
‘Ik begin rond tien uur in de ochtend, dan lees ik stukken op Nederlandse en buitenlandse krantensites. Ik bekijk de journaaluitzendingen van RTL en NOS, en als ik een beetje een idee heb van wat er is gebeurt en mogelijk gaat gebeuren, dan ga ik een uur iets totaal anders doen. Rondsurfen op eBay of horoscopen lezen op sites van mediums. Alles om me af te leiden. Die tijd heb ik nodig om alle informatie te verwerken en te filteren. Halverwege de middag ga ik dan bouwen aan mijn filmpje, DWDD wil dat het liefst voor half zes ‘s middags hebben. Het is wel eens voorgekomen dat ik tijdens de uitzending nog aan het uploaden ben, maar daar wordt niemand blij van.’

Wim de Bie, tegenwoordig gastdocent satire aan de Tilburgse universiteit, roemde in Het Parool het filmpje van het zogenaamde staatsbezoek aan Papoea Nieuw Guinea. Is waardering van collega-satirici als De Bie belangrijk?
‘Altijd leuk om te lezen natuurlijk, er is een tijd geweest dat ik van niemand iets hoorde. Komt bij dat ik eindeloos veel waardering heb voor Wim de Bie. Ik voel wel verwantschap, maar ik zie hem niet als voorbeeld. Op de kunstacademie was de kritiek op mij dat ik meer naar het werk van andere kunstenaars moest kijken. ‘Kijk’s om je heen!’, riepen de docenten dan. Maar zoals ik nu werk, alleen in een kamertje achter de computer, dat is er in gesleten. Ik kijk zelden naar andere komische programma’s, of series. Ik kijk sowieso weinig tv. Ik vind het heel fijn om vanuit een redelijk geïsoleerde positie dingen te maken.’

Je zit als het ware in een schuttersputje projectielen te gooien.
‘Dat is wel een mooie vergelijking.’

Schrik je dan als iemand je ter verantwoording roept? Heeft iemand je wel eens opgebeld en gezegd: ‘Ik vind het niet leuk om in je filmpjes te figureren, stop daarmee’?
‘Nee. Als er reacties komen, gaat dat via de redactie. Ik hoor via DWDD-eindredacteur Dieuwke Wynia wel eens dat bijvoorbeeld de hoofdredacteuren van journaals van NOS en RTL het niet leuk vonden dat ik geregeld nieuwslezers in mijn filmpjes opvoerde. Maar Rik van de Westelaken heeft me nooit gebeld en gezegd: waarom laat je mij boeren in jouw filmpjes? Dat doe ik niet omdat ik Rik een lul vind. Ik ken Rik niet. Ik vind het gewoon grappig. Dat is ook de enige verdediging die ik heb.’

Ron Boszhard stapte naar de rechter toen je hem als Mladic had afgebeeld in een beeldcolumn in de VaraGids. De Vara verloor die zaak.
‘Vond ik heel jammer, dat de rechter niet zei: joh, luister eens, je kiest er zelf voor om met je kop op tv te gaan, dan moet je er ook tegen kunnen als er een geintje wordt gemaakt. Aan Ron Boszhard had ik ook geen hekel, ik was voor die rubriek op zoek naar een zouteloze, nietszeggende lul die ik een Mladic-uniform kon aantrekken. En ineens kwam ik op Ron Boszhard, Maar het had ook Jan Slagter kunnen zijn.’

Mart Smeets en Fons de Poel laat je ook met enige gretigheid figureren in je filmpjes. Waar ligt de grens wat pesten betreft?
‘Ik zal nooit mensen voor gek zetten die er niet bewust voor gekozen hebben om in de publiciteit te komen. Hoewel, ik heb een serie filmpjes gemaakt met bejaarden uit programma’s van omroep Max. Dat was op het randje. Die hadden er overigens wel voor gekozen om in dat programma te figureren, maar je kunt je afvragen of ze die keuze bij hun volle bewustzijn hadden gemaakt. Een advocaat van twee van die bejaarde dames meldde zich. Zij waren er niet van gediend, uiteindelijk hebben we dat filmpje van het internet afgehaald.’

Was jij op de middelbare school ook al zo’n pestkop?
‘Ik was een etter. De naam Van de Pavert stond niet gunstig bekend, daar heb ik later wel last van gehad. Nee, dat vond ik niet terecht. Okay, ik heb dingen gedaan waar ik niet trots op ben. Ik ga geen concrete voorbeelden noemen, maar ik kon meedogenloos zijn naar mensen die minder sterk in hun schoenen stonden dan ik. Daar schaam ik me wel voor.’

Je lacht. Je schaamt je niet echt?
‘Jawel, ik probeer het waarschijnlijk een beetje weg te lachen. Maar daar stond tegenover dat veel van de streken die ik uithaalde vol humor zaten. Op een leuke manier de spanning erin houden. Het heeft lang geduurd voordat ik niet meer gezien werd als die etter, maar als een sympathieke vent.’

Hebben je ouders ook geleden onder je gedrag?
‘Ik was lastig, er was thuis een hoop herrie. Maar dat heeft niet lang geduurd en eigenlijk was het ook wel universeel pubergedrag. Mijn vader en moeder zijn heel trots op me. Na dat filmpje over de koningin kreeg ik een sms’je van mijn moeder: ‘Je vader heeft zich vanavond helemaal het lazarus gelachen.’’

Krijgt je serie Joezjny op Comedy Central nog een vervolg?
‘Ik denk het niet. Dat was een project dat gedoemd was te mislukken. Ik ken de baas van MTV/Comedy Central, hij zei dat ik alle ruimte kreeg voor een lange variant op Lucky TV. Zoals ik al eerder zei: ik werk het liefst alleen. Ik had geen zin om vier anderen erbij te halen en die dan van mijn ideeën te overtuigen. Maar elke week in je eentje een kwartier tv maken, én elke werkdag ook nog LuckyTV, dat bleek te krankzinnig voor woorden. Ik heb maandenlang geen sociaal leven gehad. Op een gegeven moment had ik zelfs geen tijd meer om na te denken. Joezjny, er zaten wel leuke dingen tussen, maar het was eigenlijk niet goed genoeg.’

Ik zie jou ook nog wel een Daily Show-achtig programma presenteren.
‘Dat zou ik heel leuk vinden, als is het wel iets totaal anders dan wat ik nu doe. De kans lijkt me ook heel klein. Ik kijk met grote bewondering naar The Daily Show, waar door een enorme hoeveelheid mensen aan wordt gewerkt. Het is geprobeerd in Nederland om zoiets te maken, maar het lijkt wel of daar een vloek op rust.’

Dieuwke Wynia werkt nu aan spin-offs van het DWDD, en wil jou daar ook graag bij betrekken. Wat zijn de plannen?
‘Er borrelt van alles, maar er is nog niets concreet.’

Je LuckyTV-filmpje waarin Job Cohen tijdens de algemene beschouwingen in de rede wordt gevallen, was de best bekeken Nederlandse YouTube-clip in 2011. Het is ook eindeloos vaak herhaald als voorbeeld van de slechte positie van Cohen. Denk je dat jouw filmpje die slechte positie heeft versterkt?
‘Ik vraag me af of dat zo is. Zijn rol als fractievoorzitter ging ‘m daarvoor ook al slecht af. Als je het in de ogen van velen niet goed doet, kun je je afvragen of het dan niet beter is om te stoppen.’

Stel: Cohen treedt af als fractievoorzitter. Hij is te gast in DWDD, jij zit tegenover hem aan tafel en Cohen zegt: ‘Ik heb niet kunnen lachen om je filmpjes, Sander.’
‘Dan zou ik zeggen: It was nothing personal, Job.’



Applaus voor Van de Pavert
Sander van de Pavert (1976) maakt sinds 2003 de dagelijkse LuckyTV-filmpjes die aan het einde van De Wereld Draait Door worden vertoond. Hij studeerde als grafisch ontwerper af aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam, werkte als regisseur voor het MTV-programma 6Pack, als model (in zijn studententijd) en maakte ook filmpjes voor tv-programma’s als Jensen! en De Staat van Verwarring. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, maakt Sander níet de filmpjes voor de rubriek Trending Topic in DWDD. ‘Heb ik even geprobeerd, maar het is geen fijne plek in het programma. Gasten verwisslen van plek, het publiek raakt afgeleidt. Als het filmpje is afgelopen en je ziet de studio weer, heeft iedereen een wat wezenloze blik in zijn ogen. Geen enkele reactie op wat er eerder te zien was. In mijn laatste filmpje voor die rubriek heb ik er hard applaus onder gemonteerd.’ Sander van de Pavert heeft een (kunstgeschiedenis studerende) vriendin en woont en werkt in Den Haag.

Marcadores: , , ,