segunda-feira, dezembro 02, 2013

Justin Timberlake, Nieuwe Revu

Uit den ouden doosch, interview met Justin Timberlake voor Nieuwe Revu (2002)

Een prettig gesprek met Justin Timberlake
“Ik vind je een lul!”

Als lid van boyband ‘N Sync zong Justin Timberlake vooral over de liefde. Nu is de ex van Britney Spears 22 jaar, heeft hij een soloplaat gemaakt met The Neptunes en wil hij alleen nog maar over sex zingen. En schelden. “Iedereen die me een witte neger noemt, kan mijn blanke reet kussen.”


Dat ging dus héél slecht, zegt het meisje van de platenmaatschappij. De journaliste van het Zweedse equivalent van de Hitkrant heeft net de Londense hotelkamer van Justin Timberlake verlaten. “Ze wilde van Justin weten wat zijn vijf favoriete snoepjes zijn. Dat soort vragen is hij zó moe.” Timberlake heeft ook nog eens de hele nacht naar de Superbowl gekeken op tv, en is deze middag nog niet helemaal helder. Dan zetten we meteen maar grof geschut in.
Hallo Justin. Laat ik me even voorstellen; ik ben zo’n popjournalist die boybands als ’N Sync met satanisch genoegen afbrandt. Ik vind je soloplaat heel goed, maar ik word nogal wantrouwend als ik lees dat je tegenwoordig van Coldplay houdt, en tijdens een tv-programma basgitaar speelt met The Flaming Lips.
“Wayne van The Flaming Lips heeft me gevraagd of ik bas wilde spelen. Hij vond mijn plaat goed, en ik houd al jaren van hun muziek.”
Het lijkt eerder op slimme marketing: weg van de tienermeisjes, opschuiven in de richting van een volwassener publiek.
(Fel) “Als ik zo goed zou zijn in marketing, zou ik wel andere bands noemen, en al helemaal niet meespelen met een cultband als The Flaming Lips.”
Ineens sta je met een MC5-T-shirt op de cover van een Amerikaans blad. Noem twee nummers van deze sixties-rockband.
“Kan ik niet. Ik luister niet naar MC5. Ik droeg het shirt voor de fotoreportage. Ik kan je wel alle nummers van de laatste twee Coldplay-platen noemen. En ik kan twee Flaming Lips-nummers noemen. Jij vind me maar een nepperd, hè?"
Nee hoor. Ik vraag me alleen af hoe iemand die vanaf zijn zestiende in een boyband zat en louter bleke popliedjes over de liefde zong, ineens met namen als Coldplay schermt, en een soloplaat maakt met nummers vol expliciete sexteksten.
“Opvoeding, en ouder worden. Als kind luisterde ik naar soulzangers als Al Green, Marvin Gaye en Donny Hathaway. Ik ben opgegroeid in Memphis, met mijn ouders wandelde ik op mooie dagen vaak langs de vele blueskroegen. De zangers van bluesbands, fuck, die méénden wat ze zongen. En het enthousiasme van het publiek, dat maakte enorme indruk.”
Er zijn nogal wat leden van boybands geweest die probeerden om een solocarrière op de rails te zetten. Het lukte vaker niet dan wel. Jouw plaat heeft inmiddels al vier miljoen stuks verkocht.
Wat is het geheim?

“Talent?”
En een paar goede producers, zoals The Neptunes en Timbaland.
“De nummers die door Timbaland zijn geproduceerd, daarvan heb ik alle teksten geschreven. Met Chad en Pharell van The Neptunes heb ik teksten geschreven, en zangmelodieën. Er was chemie tussen ons. Zoals de nummers op Justified klinken, zo klonken producties van The Neptunes en Timbaland niet eerder.”
Dat valt wel mee. Het gitaartje in Like I Love You zit ook in Busta Rhymes’ Pass The Courvoisier.
(Geagiteerd:) “Dus ik heb het van Busta gejat? Is dat wat je zegt? Ach, weet je, ik zit je maar wat voor te liegen. Ik kan niet zingen, ik kan geen piano of gitaar spelen, ik jat al mijn teksten bijelkaar. Wat wil je nou, man? Moet ik voor je tapdancen? Haat je me, ofzo?”
Euh, nee. Ik probeer alleen te begrijpen hoe een jongen van 22, voorheen lid van een nogal bleke boyband, ineens een topplaat als Justified kan maken.
“Ben je jaloers?”
Eerlijk gezegd wel.
“Dat is tenminste eerlijk.” (lacht)
Als ’N Sync hadden jullie nauwelijks iets in te brengen bij het maken van platen. Het is vast een opluchting dat je geen marionet meer bent van een clubje lepe Zweedse hitmakers.
“Het is te gemakkelijk om ons als marionetten weg te zetten. Shit, man. Ik was zéstien jaar toen de eerste ’N Sync plaat uitkwam. Ik was nog nat achter de oren. We kregen ineens de mogelijkheid om te werken met mensen die wereldhits hadden geschreven. Wie was ik om te zeggen: heren, jullie doen het fout? Ik was allang blij dat we een voet tussen de deur hadden.”
Nergens spijt van?
“Van sommige kapsels, hahaha. Achteraf praten is me te makkelijk, dat doe ik liever niet. Het moment was gekomen om zelf achter het stuur te gaan zitten, en daar zit ik nu.”
En zing je sexueel zeer expliciete nummers. In Right For Me zing je bijvoorbeeld: ‘I can think of a couple positions for you.’ Je bent net 22: wat weet jij nou van sex?
(Grote ogen:) “Is dit een serieuze vraag?”
Mwoh. Het is nogal heen verschil met knuffelliedjes van ’N Sync.
“Als je jong bent, zing je over liefde. En als je ouder wordt, wil je vooral over sex zingen.”
Nu we het daar toch over hebben; je videoclips zijn ook behoorlijk sexy. In Cry Me A River duikt een evenbeeld op van je ex-vriendin, Britney Spears. Zelfde haar, zelfde tatoeage, zelfde auto…
“Die ik voor Britney had gekocht, nota bene.”
Met zo’n videoclip lok je vooral vragen uit over jullie relatie.
“Yep. Misschien is dat wel mijn donkere kant. Een voorbeeld van mijn voorliefde voor zwarte humor. Trouwens, ik kom er helemaal niet zo goed vanaf in die clip. Ik ben de bad guy. Het is leuk om de slechterik te zijn.”
Oh ja? Geef nog eens een voorbeeld?
(Leunt ondeugend grijnzend naar voren)“Als ik gedwongen word, kan ik heel gemeen zijn.”
Goh. Je bent op diverse internetfora een witte neger genoemd, onder meer omdat je in de clip van Like I Love You met je hoedje en je handschoenen op Michael Jackson lijkt. Kun je moonwalken?
“Nee. Nooit geprobeerd ook. Weet je, het woord ‘neger’ is nogal een belediging. Zoek het maar op het in woordenboek; een neger is een dom persoon. Wie me zo noemt, weet niet waar hij over praat. Maar als je me wilt beledigen, ga je ging. Kan me niks schelen, kus mijn blanke reet maar. Ik doe wat ik doe, omdat ik het leuk vind. Meer zit er niet achter. Wat kan ik er verder aan doen?”
Je zou je kunnen uitspreken tegen racisme. Je hebt het zelf ondervonden; op je dertiende werd je door vier zwarte jongens in elkaar geslagen omdat je op het verkeerde moment op de verkeerde plek was.
“Dan zou ik helemaal een wannabe zijn. Ik zou een gerucht bevestigen. En geruchten leiden altijd tot nieuwe geruchten, dus geef mijn portie maar aan fikkie.”
Ken je het platenlabel Kompakt? Dat brengt vooral minimale, doorhamerende techno uit. De directeur van het label, Michael Mayer, is een fan van je. Hij zette je plaat op één in zijn jaarlijstje.
“Wat leuk. Nee, Kompakt ken ik niet.”
Ik heb een cd van het label voor je gekocht. Kun je in volgende interviews iets aardigs terugzeggen. In eerdere interviews heb je gezegd dat je graag met Chris Martin van Coldplay een duet zou willen zingen.
“Lijkt me geweldig! Geen idee of het zou werken, maar het is het proberen waard. Coldplay, maar ook Radiohead, hebben soul. Je voelt dat ze menen wat ze brengen. De kracht van Coldplay is dat Chris nogal verdrietige teksten heeft, maar de muziek is heel fris en blij. Als een liedje als Trouble of Sparks is afgelopen, heb je het gevoel alsof er een pak van je hart is gevallen. Knap hoor.”
Chris Martin schijnt het nieuwe vriendje te zijn van actrice Gwyneth Paltrow.
“Echt? Lucky man.”
Jij wordt in verband gebracht met Alyssa Milano, in Nederland bekend van series als Who’s The Boss en Charmed.
“Tabloids lezen is niet mijn favoriete bezigheid.”
Er zijn zelfs foto’s van jullie, samen golfend. Is ze van dichtbij net zo mooi als op foto’s?
“Nog mooier. Weet je, ze is een vriendin, een bekende. Meer niet.”
En Janet Jackson, die meedoet op je plaat? Jullie zouden flink hebben gebekt.
“Zoals ik al zei: het lezen van tabloids is niet mijn favoriete bezigheid. Ik doe liever andere dingen. Mijn liveshow voorbereiden, bijvoorbeeld, Of Goede liedjes schrijven.”

Daar staat Justified vol mee. Behalve Never Again, het laatste nummer van jouw cd. Een ballade zo zoet, dat mijn tanden er pijn van deden.
(Staat op) “Weet je wat het met jou is? Je bent een lul. Ik heb de tekst van dat nummer geschreven. Het is niet zoet, het is prachtig! Godverdomme, ik heb er genoeg van! Hoe durf je!??”
Eeeh…sorry! Ik wilde je niet beledigen. Het is maar een mening. De rest van de plaat is prachtig! Echt!
(Lacht hard) “Dat gezicht! Jij denkt zeker dat je enige bent die mensen voor de gek kan houden? Als jij mij pest, pest ik terug!”

Marcadores: , , , ,